Nota 10 pentru solidaritatea și disciplina comunităţii din judeţul Covasna
E nevoie de mai puțină centralizare şi mai multă descentralizare, experiența acumulată pe teren nu poate fi subapreciată, iar disciplina și solidaritatea comunității covăsnene sunt demne de urmat. Sunt câteva dintre concluziile trase de edilii covăsneni în conferința de presă susținută vineri, tema fiind: Între stare de urgenţă şi stare de alertă. Președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor, și primarul municipiului Sfântu Gheorghe, Antal Árpád, au analizat perioada care a trecut, vorbind și despre prioritățile de viitor ale autorităților locale și județene.
„Factorii decizionali din București se comportă ca și când starea de alertă, soarta celor 20 de milioane de cetățeni, ar fi o aventură de o noapte” – a arătat președintele Consiliului Județean Covasna. „Experiența ultimelor săptămâni ne arată că în primul rând putem să ne bazăm pe noi înșine, autoritățile din București au centralizat totul, iar pentru statul român nu numai că suntem suspecți dar are şi un comportament ostil, deși plătim și noi impozite pentru această țară. Nici ceea ce credem despre democrație, nici experiența ultimelor săptămâni nu corespund cu ideea că numai Bucureștiul poate să rezolve problemele, mai mult chiar cunoștințele de teren ale autorităților locale și județene fiind eludate. Cred că, în afară de câteva cazuri minore, în total oamenii din județul Covasna, comunitatea noastră a luat nota zece în ceea ce privește disciplina, solidaritatea. Doresc să mulțumesc pentru ajutorul, sprijinul acelora care au întins o mână de ajutor, de la persoane fizice până la mici întreprinzători și mari companii, toată lumea a ajutat unde a putut” – a mai spus Tamás Sándor.
Siguranța cetățenilor este cea mai importantă, iar în perioada stării de urgență, Consiliul Județean Covasna a reorganizat activitatea sa și a instituțiilor subordonate, pe lângă aceasta a luat măsuri concrete privind domeniul social și cel al sănătății, fiind importantă și informarea populației, sprijinirea mișcării de voluntariat.
Față de bugetul inițial pentru DGASPC Covasna, au fost aprobate încă 300.000 lei pentru efectuarea testelor Covid, respectiv pentru asigurarea echipamentelor de protecție și dezinfectanți. Bugetul inițial al Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf” a fost suplimentat cu 1,4 milioane de lei, iar Spitalul Municipal din Tg. Secuiesc a fost sprijinit cu 125.000 lei, aceasta fiind instituția care a preluat pacienții non-Covid din județ. Consiliul Judeţean a găsit soluții în vederea asigurării echipamentelor de protecție și dezinfectanți şi pentru spitalele orășenești, Centrul de Transfuzie Sanguină din Sfântu Gheorghe, Spitalul de Recuperare Cardiovasculară „Dr. Benedek Géza” și medicii de familie. „Aceste măsuri au fost completate și de donațiile consistente care au sosit prin UDMR în județul Covasna”, a mai precizat președintele Consiliului Județean Covasna.
Vorbind despre prioritățile definite pentru perioada următoare, Tamás Sándor a subliniat că obiectivul este consolidarea și sprijinirea sistemului social și a celui de sănătate. Vor fi continuate investițiile la Spitalul Județean, din fonduri europene se extinde UPU, din fonduri guvernamentale va fi reabilitată Secția de Interne, va fi construit o nouă clădire pentru Secţia de Pneumologie, iar din fonduri proprii va fi amenajat heliportul în curtea spitalului.
Primăria Sfântu Gheorghe înființează un fond de protecție și recuperare economică pentru firmele aflate în dificultate
În cadrul conferinței de presă, primarul mun. Sfântu Gheorghe, Antal Árpád, a prezentat măsurile luate de administrația locală pentru a reduce efectele epidemiei de coronavirus și a prezentat prioritățile pentru perioada următoare.
„Pentru noi, starea de urgenţă a început odată cu anularea ceremoniei din 15 martie, urmată de o amendă din partea prefectului pentru arborarea steagurilor maghiare și un dosar penal iniţiat de comandantul Poliției pentru folosirea Poliţiei Locale. Deși la început am întâmpinat obstacole și, în multe cazuri chiar am fost lăsați în afara deciziilor de către liderii instituțiilor menționate mai devreme, totuși nu am lăsat comunitatea singură și am făcut ceea ce oamenii ne-au încredinţat să facem”, a spus Antal Árpád în deschiderea prezentării.
Acesta a mulțumit din nou comunității locale pentru că rămas calmă în această situație dificilă. Datorită responsabilităţii şi colaborării, această stare de urgenţă a adus nu numai membrii comunității mai aproape unii de alţii, ci și municipalitatea mai aproape de locuitori. Edilul a subliniat importanța menținerii calmului manifestat până acum şi în perioada următoare și nu numai.
„În ultimele două luni am întâmpinat, de asemenea, probleme grave la nivel naţional în domeniul sănătăţii și siguranței publice. Ne-am confruntat cu eșecul statului foarte centralizat, al politicilor publice din ultimii 30 de ani. Lecția pe care trebuie să o învăţăm este că statul trebuie reformat, este nevoie de o mai mare descentralizare. Deciziile trebuie să fie apropiate de oameni”, a explicat Antal Árpád.
Primarul a mai subliniat că municipalitatea se va concentra în perioada următoare pe prioritățile sociale şi economice, pentru protejarea locurilor de muncă, încurajarea antreprenoriatului și crearea de locuri de muncă. „În zilele următoare vom reorganiza bugetul orașului și vom crea un fond de 5 milioane de lei pentru protecția forței de muncă și recuperare economică pentru persoane și afaceri aflate în dificultate. Detaliile acestui lucru vor fi elaborate împreună cu reprezentanți ai asociațiilor de antrenprenori locali. Încercăm să ajutăm acolo unde statul nu a putut”, a concluzionat primarul Antal Árpád.
Sprijinul va continua să fie disponibil pentru antreprenorii locali în cadrul programului De Minimis existent, iar rata de impozitare recuperabilă va crește de la minim 33% până la minim 40%.
Foto: Kocsis-Boldizsar Janos