ro
 
Marți, 11. Noiembrie 2025.

Scade cantitatea gunoiului și crește rata de colectare selectivă a deșeurilor

15.06.2018

În cadrul conferinței de presă din 14 iunie 2018, domnul primar Antal Árpád András, domnul viceprimar Tóth-Birtan Csaba și domnul Máthé László, directorul Tega SA au prezentat activitatea societății de salubritate și rezultatele obținute în anii trecuți. La evenimentul care a avut loc la centru de colectare din str. Energiei, reprezentanții mass media au putut vizualiza și noile autovehicule de transport dotate cu sisteme de comprimare a deșeurilor.

„În mod tipic, activitățile companiei care gestionează servicii publice de salubritate se observă numai în acel caz în care acestea nu sunt desfășurate în mod corespunzător. Angajații își încep munca la ora 4 dimineața, iar când locuitorii pornesc la muncă, orașul este deja curat. În acest caz nimănui nu îi vine în minte că cineva și-a făcut treaba. Dacă orașul nu ar fi curat, toată lumea s-ar gândi la Tega și la Primărie, desigur, nu într-un sens pozitiv” – a deschis conferința de presă domnul primar Antal Árpád András.

Domnul primar a prezentat și rezultatele studiului realizat în 2017 de către site-ul de imobiliare Storia.ro în colaborare cu agenția de cercetare D&D Research privind curățenia orașelor și cartierelor din România. Studiul a evaluat auto-percepția cetățenilor privind curățenia orașului în care locuiesc, iar conform acestui studiu, Sfântu Gheorghe ocupă locul trei în clasamentul celor mai curate orașe din țară. Cu totul că aceste rezultate reflectă opinii subiective, totuși din aceste date reiese și aprecierea muncii societății de salubrizare.

Anterior, Tóth-Birtan Csaba, viceprimarul orașului Sfântu Gheorghe a fost conducătorul firmei timp de douăzeci ani, de la înființarea sa până în anul 2016. În esență, compania a fost înființată ca o firmă municipală, iar atribuțiile sale au fost doar curățenia orașului și administrarea piețelor agroalimentare. Față de aceasta, în ultimii douăzeci de ani Tega a devenit o societate județeană din cauza unor motive obiective, cum ar fi depozitul de deșeuri din trecut: în timpul desființării spațiilor de depozitare de deșeuri din zonele rurale, orașul a putut oferi o alternativă pentru depozitarea deșeurilor.

„După închiderea depozitului de deșeuri din Sfântu Gheorghe, am păstrat sistemul de colectare a deșeurilor care a fost dezvoltat în scopul facilitării transportului deșeurilor din județ. Astfel, acest sistem de colectare servește 87 la sută din populația rurală a județului precum și orașele Sfântu Gheorghe și Baraolt” – a lămurit domnul viceprimar Tóth-Birtan Csaba.

Totodată, drepturile de administrare a sistemului integrat al deșeurilor din județul Covasna aparțin unei alte societăți, însă cooperarea între aceasta și Tega SA este excelentă. În ultimul timp, în orașe a crescut rata de colectare selectivă a deșeurilor, dar și localitățile rurale încep să se prindă din urmă. Acest fapt este confirmat și de rezultatele obținute în 2014, an în care Sfântu Gheorghe a obținut titlul de „Orașul Reciclării” la competiția națională a reciclării organizată de Eco-Rom Ambalaje SA.

În ultimii ani activitatea companiei s-a extins: la început a preluat administrarea adăpostului de câini, și pe urmă, administrarea cimitirului comun din Sfântu Gheorghe, iar cel mai recent și curățarea terenurilor de joacă și împrejurimilor acestora se enumeră printre atribuțiile societății.

Máthé László, directorul TEGA a prezentat datele din prezent și planurile pe viitor ale firmei. În prezent, compania are 293 persoane angajate. Firma consideră important să nu înlocuiască oamenii cu utilaje. Deși lucrările s-ar desfășura mai rapid cu ajutorul utilajelor, însă astfel și persoanelor cu nivel mai scăzut de educație le sunt asigurate locurile de muncă și salariul.
Din cele spuse se relevă și faptul că 46 la sută din cantitatea totală a deșeurilor menajere colectate şi 78 la sută din deșeurile colectate selectiv de Tega SA provin din Sfântu Gheorghe. Este clar faptul că majoritatea locuitorilor orașului colectează deșeurile în mod selectiv. În același timp, datorită atitudinii locuitorilor, cantitatea de deșeuri colectate în oraș a scăzut cu 20 la sută, adică cu 1300 tone față de anul trecut.

„Pregătim o noutate în Sfântu Gheorghe, prin dezvoltarea în continuare a sistemului cu doi piloni: în viitorul apropiat, vom furniza proprietarilor caselor private 3000 bucăți de pubele de gunoi de câte 140 litri potrivite pentru depozitarea deșeurilor biodegradabile. În aceste recipiente se vor arunca deșeurile cum ar fi iarba tunsă, crengile, frunzele căzute și deșeurile de bucătărie, resturile de mâncare care ar putea produce mirosuri neplăcute. Din acest motiv, vom goli aceste recipiente săptămânal. Dacă această dezvoltare se dovedește a fi de succes, gradul de colectare selectivă a deșeurilor din Sfântu Gheorghe ar avea șanse bune la depășirea ratei de 50 la sută, adică jumătate din deșeurile produse ar fi deja reciclate. Putem introduce acest sistem doar în Sfântu Gheorghe, deoarece în procesul de depunere a cererii de finanțare pentru sistemul integrat al deșeurilor din județul Covasna, obiectivele au fost formulate în așa fel încât compostarea deșeurilor în zonele rurale să se întâmplă la loc. Aceste obiective nu pot fi modificate ulterior.” – a prezentat planurile pe viitor directorul Máthé László.

Anul trecut și în acest an, Tega a cumpărat câte trei auto-compactoare de gunoi – adică „mașini de gunoi” care compactează deșeurile colectate în recipientele lor, astfel transportul deșeurilor este mai eficientă și ieftină. Parcul de mașini enumeră 59 vehicule utilitare a căror vârstă medie este de 12 ani.

Societatea de salubritate dorește să pună accent în continuare pe creșterea cantității deșeurilor colectate selectiv și pe îmbunătățirea procesului de colectare.

Conferința de presă ținută la centru de colectare din str. Energiei a companiei de salubritate Tega S.A. face parte  din inițiativa primăriei având ca scop prezentarea Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe și a celor 14 instituții municipale, precum și a celor 1400 de persoane care lucrează pentru funcționarea orașului. Prima conferință de presă a avut loc la sediul societății locale de transport public, Multitrans SA.

 

Peste 30 de vârstnici au primit „Ceasul Assisto” în cadrul Zilei Porților Deschise
10.11.2025

Evenimentul s-a bucurat de interes ridicat: peste 40 de persoane au participat, iar 31 dintre acestea au primit pe loc dispozitivul de siguranță „Ceasul Assisto”.

Fondurile europene directe, tot mai accesibile: forum la Sfântu Gheorghe despre proiecte finanțate de la Bruxelles
07.11.2025

La inițiativa Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe, pe 5 noiembrie a avut loc un forum profesional care i-a încurajat pe reprezentanții administrațiilor locale, ai instituțiilor și organizațiilor civile din regiune să-și dezvolte comunitățile nu doar prin fonduri naționale și prin fondurile structurale și de investiții europene, ci și prin resurse care pot fi accesate direct de la Bruxelles.

Ziua porților deschise pentru cei care doresc „Ceasul Assisto”
03.11.2025

Evenimentul va avea loc în data de 6 noiembrie, joi, între orele 9:00 și 17:00, la sediul Direcției (Sfântu Gheorghe, str. Erege nr. 19).

Perioada de votare a finaliştilor Best of Sepsi, prelungită până pe 9 noiembrie
28.10.2025

Gala în care vor fi anunţaţi câştigătorii va avea loc pe 7 februarie

Campanie comună pentru creșterea siguranței rutiere
23.10.2025

Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe sprijină inițiativa Inspectoratului de Poliție Județean Covasna privind intensificarea acțiunilor de educație rutieră și informare a cetățenilor, în scopul reducerii numărului de accidente grave de circulație