2014-06-23: Vânzare terenurile agricole, prin licitaţii publice
Începând cu data de 1 iunie anul curent, proprietarii de terenuri agricole pot să-şi vândă terenurile extravilane care aparţin de Sfântu Gheorghe conform unui nou sistem de condiţii, căci acum a apărut şi metodologia de aplicare a Legii 17/2014.
Conform declaraţiei domnului Kerekes Ferenc, consilier în Oficiul Registrului Agricol din cadrul Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe, de acum înainte, dacă proprietarul va dori să vândă orice fel de teren agricol extravilan, va trebui să prezinte extrasul de carte funciară, prin care demonstrează că terenul este al lui, şi prin schiţa de încadrare în zonă, unde se află exact acest teren. De acum înainte, proprietarul va trebui să completeze o cerere în care, pe lângă datele personale şi cele ale terenului de vânzare, va trebui să treacă şi suma de bani pe care doreşte să o obţină în urma vânzării terenului. Alături de cerere, va trebui să anexeze şi alte documente legalizate.
După ce s-a realizat această etapă, în 24 de ore de la data înregistrării cererii, anunţul de vânzare al terenului va fi postat pe site-ul Primăriei timp de 30 de zile, şi va fi afişat şi pe tabla cu anunţuri de la Biroul de Relaţii cu Publicul.
În cazul în care proprietarul prezintă o procură notarială, prin care certifică faptul că cei cu drept de preemţiune nu doresc să-şi exercite dreptul de preemţiune, şi să cumpere terenul pus în vânzare, atunci anunţul de vânzare al terenului în cauză va fi postat pentru o perioadă mai scurtă de 30 de zile.
Conform spuselor domnului Kerekes Ferenc, acesta este un caz mai dificil, căci proprietarul trebuie să dovedească într-un mod de necontestat faptul că nimeni nu doreşte să-şi exercite dreptul de preemţiune. Dreptul de preemţiune poate fi, în primul rând, al co-proprietarului terenului, după care urmează chiriaşul, vecinii, şi după aceea statul. După ce Primăria a postat şi afişat anunţul de vânzare, în termen de 3 zile lucrătoare îl transmite mai departe Direcţiei Agricole a Judeţului Covasna, aici trebuie aprobată cererea de vânzare.
În situaţia în care, în termen de 30 de zile nimeni nu-şi anunţă la Primărie intenţia de cumpărare a terenului, atunci Primăria va emite o adeverinţă care să ateste faptul că au fost respectate procedurile legale, astfel că vânzarea poate avea loc pe piaţa liberă. Însă trebuie îndeplinită o condiţie: proprietarul poate să vândă terenul la acelaşi preţ pe care l-a anunţat iniţial. Totodată, Primăria va emite o adeverinţă, în baza informaţiilor pe care le deţine, prin care va menţiona dacă este sau nu este necesară obţinerea unei aprobări speciale de la Direcţia pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional a Judeţului Covasna, care certifică faptul că pe terenul în cauză nu se desfăşoară săpături arheologice. Există şi astfel de cazuri, astfel că este necesară aprobarea instituţiei de specialitate. Oficiul Registrului Agricol consideră că la toamnă va fi mai aglomerat. Deşi introducerea acestei legi îngreunează procedurile de până acum, municipalitatea va face toate demersurile pentru ca mersul lucrurilor să se desfăşoare fără probleme.
Lista cu documentele necesare, formularele de completat şi instrucţiunile de completare – despre toate acestea, cei interesaţi pot afla informaţii la Camera 4 din cadrul Primăriei, zilnic între orele 8,00 – 14,00, iar joi până la ora 16,00.
Informaţii suplimentare se pot obţine şi la numărul de telefon 0267-16 957, interior 140.
De acum înainte, terenurile agricole se pot vinde după un nou regulament